Milyen siketnek lenni? Hogyan élnek a hallássérültek? Milyen kommunikációs nehézségek akadályozzák a többségi társadalomba való beilleszkedésüket?

 

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatói közreműködésével ezekre a kérdésekre igyekszünk választ adni azoknak, akik már elgondolkodtak rajta, és azoknak is, akikben még fel sem merült, hogy foglalkozzanak ezzel a témával.

 

Társadalmi célú kampány a hallássérült szubkultúra láthatóságáért

 

A hallássérültek társadalma zárt szubkultúrát alkot a többségi társadalmon belül, így a működése a kívülállók számára teljesen láthatatlan. Ha valamilyen módon nem vagyunk érintettek a probléban, egyáltalán nem könnyű tapasztalatot szerezni róla. Kivéve, ha a tapasztalat könnyen hozzáférhető médiumon keresztül érkezik!

 

Ez a gondolat inspirálta a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel közös kezdeményezésünket, melynek keretein belül 2019 szeptemberétől művész hallgatók ismerkednek meg a hallássérültek életével a Média Design Tanszék kurzusán, és kimenetként olyan alkotássá alakítják az élményeiket, amelyeket nagyobb tömegekhez eljuttatva nagy volumenű társadalmi érzékenyítést érhetünk el.

 

A Munka-Kör Alapítvány a szakértelmét, az egyetem hallgatói a kreativitásukat adják. A kurzus különlegessége, hogy a téma hiteles bemutatásához a Munka-Kör Alapítvány az érintettek (siketek, nagyothallók, családtagok, rokonok, barátok és a terület további szakértői) részvételét biztosítja, és a casting, a szereplőválogatás jelentős részét is magára vállalja.

 

A Munka-Kör Alapítvány és a MOME a nyár folyamán együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá. Ezt az egyetem részéről a Média Design tanszék vezetője, Szirányi János írta alá, később pedig rektori jóváhagyást is kapott Fülöp Józseftől. A szeptemberben induló kurzust Erchart Miklós egyetemi professzor fogja vezetni.

 

A Munka-Kör Alapítvány együttműködve a MOME-vel forgatási költségekre gyűjt

 

A projekt a tervek szerint a hallgatók számára szeptember elején veszi kezdetét, és legkésőbb február 15-ével kerül lezárásra. Az együttműködő felek a kampány elkészítési és népszerűsítési költségeit összesen 6,5 millió Ft-ra becsülik, melybe bele tartoznak a videók, fotók és grafikák előállítását fedező, és a terjesztéshez kapcsolódó kiadások is.

 

Ön szerint is lehetőséget kell kapniuk a hallássérülteknek arra, hogy láthatóvá váljanak az őket körülvevő világ számára?

 

A kampányt támogató szervezetek és személyek nagylelkű adományairól folyamatosan beszámolunk weblapunkon és közösségi oldalainkon.

Ön is köztük lesz?

A szándéknyilatkozat aláírásáról beszámoló híradásunk megtekinthető itt.

Frissítés: Az elkészült kísérleti filmeket itt nézhetik meg.