Alapítványunknál minden év új alkalom arra, hogy tegyünk valamit a hallássérültekért, akik számítanak a segítségünkre a munka világában előttük álló számos akadály legyőzésében. 2018-ban a kommunikáció és a képzési hiány akadályaival igyekeztünk együtt megbirkózni.
De mit is takarnak a kommunikáció és a képzési hiány akadályai?
Magyarországon sok területen figyelhető meg munkaerőhiány, ezért a munkaadók még kihasználatlan munkaerővel rendelkező csoportokat keresnek. A hallássérültek számos területen ideális munkaerőt kínálhatnak nekik. A többségük fizikailag egészséges, jól terhelhető, a mobilitásuk megfelelő, de a szókincsük és a képzettségük hiányos, alacsony.
Csökkenteni a munkaerőhiányt, és megoldást találni arra a problémára, hogy a hallássérültek állami támogatásból, munka nélkül élnek, fenntarthatósági cél, amely mindkét oldalnak rendkívüli lehetőségeket kínál.
A hallássérültek munkaerőpiaci helyzetét azzal javíthatjuk, ha eszközt adunk a munkaadó kezébe, amelynek segítségével akadálytalanul kommunikálhat velük. Ilyen eszközzel nem csak a tényleges munkát, de magát a szakképzést is lehetővé tesszük. Amint a munkaadók elkezdik megismerni a hallássérültek helyzetét, és képesekké válnak a velük való kommunikációra, gyümölcsöző együttműködés indulhat útjára köztük.
Pontosan mi a cél?
A 2018-as foglalkoztatási projektünket nemzetközi programok is inspirálták. Az egyik ilyen Erasmus program keretein belül jelnyelvi szótár alkalmazást készítünk a HORECA szektorban. A 2018-as projektünk célja olyan videók elkészítése volt, amelyek jelelve és feliratozva mutatják be három terület: az étterem, a hotel és a kertészet legfontosabb kifejezéseit. A turizmus és a gasztronómia a legkisebb településeken is élő iparág, így a hallássérültek, bárhol is laknak a családjukkal és a segítőikkel, elszakadás és fárasztó utazgatás nélkül profitálhatnak belőle.
A projekt három fő fázisból állt
- Az interjúk
Megfigyeléssel egybekötött interjúkkal kezdtük meg a feladat végrehajtását. A 3×20 (területenként húsz) tapasztalt munkavállalónak és a 40 hallássérültnek nyitott és zárt kérdéseket tettünk fel a munkahelyi helyzetekről és munkafolyamatokról, a válaszaikat diktafonnal rögzítettük az alapos feldolgozhatóságért. A 3×10 munkáltatónál 4-4 alkalommal jártunk, ezenkívül 3×10 hallássérülttel 4 alkalommal sikerült interjúkat készítenünk.
- A szólisták pontosítása
Az interjúk végső fázisában már nem tettünk fel újabb kérdéseket, hanem a megfigyelés alapján kigyűjtött, területenként 120-120 szóból készített listák értékelésére és kiegészítésére kértük az interjúalanyainkat. Ebben a fázisban 30 munkahely munkatársai véleményezték az összesen 360 elemű szólistánkat.
- Videók készítése
Ezek után már csak annyi feladatunk maradt, hogy a 360 szó alapján elkészítsük a jeleléssel és felirattal kiegészített videókat. A projekt során keletkezett oktatóanyagok a weboldalunkon megtekinthetőek.
Az eredmény három célcsoporthoz szól
- Az aktív életkorban lévő hallássérültek
Látásproblémák, értelmi fogyatékosság, szociálpszichológiai hátrány, valamint mozgáskorlátozottság is előfordulhat az alapvetően csak siketséggel vagy nagyothallással küzdő célcsoportunkban. A videók segítségével igyekszünk fejleszteni az erősségeiket, bátorítani őket a cselekvéssel teli életre, a munkavállalásra. Reményeink szerint a videókkal bemutatott tevékenységek segítenek abban is, hogy kedvet kapjanak bizonyos szakterületekhez, és merjenek a fogadásukra nyitott munkahelyekhez fordulni.
- Az éttermek, hotelek és kertészetek, akik nyitottak a hallássérültek foglalkoztatására
A videóink segítségével ezek a munkahelyek képessé válnak hallássérülteket foglalkoztatni, az ott dolgozó emberek érzékenyítésével a beilleszkedést is megkönnyítjük számukra. A kommunikációs akadályok leküzdése és a szakképzés az a két legfontosabb irány, melyek kapcsán segítünk a munkáltatóknak az első lépések megtételében.
- A többségi társadalom
A siket gyerekeknek nincs lehetőségük utánozni a környezetükben élő embereket, ezért a hangzó nyelv elsajátíthatatlan számukra. Felnőttként a munkahelyükön nem értik a feladatot, mert szájról olvasással az információ mindössze 30%-a jut el a címzetthez. Jelelve 40-50%, ami már elég jelentős különbség, hogy a biztosításához érdemes legyen elsajátítanunk néhány jelnyelvi kifejezést. A megértés hiányából fakadóan sokan néhány nap után otthagyják a munkát, ha egyáltalán az interjút sikerült megoldaniuk. A többségi társadalom feladata, hogy ha siket vagy nagyothalló munkatárssal találkozunk, a rendelkezésünkre álló minden eszközzel támogassuk a megértésüket.
Hosszútávú céljaink
A projekt célja, hogy a megvalósítást követően, ha a videók a munkáltatók és a hallássérültek számára egyaránt hasznosnak bizonyulnak, a kimenetek egyre több szakmaterület kidolgozását inspirálják. Itt különösen azok a munkaterületek számíthatnak érdeklődésre, amelyekhez a családban, a házimunka során az emberek többsége eleve tapasztalatot szerez, így a siket vagy nagyothalló munkatársnak meglévő tudás alapján lesz lehetősége a szakma további elemeit elsajátítani, és sikeres, hosszantartó kapcsolatot kialakítani a leendő munkahelyével.